• Bazdid_Alis
  • Bazdid_Taha
  • Bazdid_Khan
  • bazdid_Petroshimi
  • Metting
  • Bazdid_Recovery
  • کنفرانس2
  • کنفرانس1
  • عسلویه
  • پالایشگاه

پاسخ به سوالات متداول

 

توجه: برای یافتن سریعتر مطلب مورد نظر، می توانید از فشردن هم زمان کلید های F و Ctrl و تایپ کلمه کلیدی مورد نظر استفاده نمایید.

 

پیشنیازی در چارت درسی به چه معناست؟

اگر درس الف پیشنیاز درس ب باشد، بدون گذراندن درس الف نمی توانید درس ب را بردارید و اگر این کار را انجام دهید مرتکب تخلف آموزشی شده‏ اید.

همنیازی در چارت درسی به چه معناست؟

اگر درس الف با درس ب همنیاز باشد یعنی می توانید این دو درس را با هم و همزمان بردارید. ضمنا لازم است به این نکته توجه کنید که درسی که از نظر زمانی زودتر در چارت درسی آمده مثلا درس الف، پیشنیاز درس ب محسوب می‏شود. یعنی به شرطی می توانید درس ب را بردارید (در اصطلاح با الف همنیاز کنید) که حتما درس الف را هم برداشته باشید. همچنین در طول ترم مجاز به حذف درس الف نیستید چون در این صورت شرط پیشنیازی را رعایت نکرده و مرتکب تخلف آموزشی شده اید.

اگر درسی پیشنیاز درس دیگر باشد تحت چه شرایطی به همنیاز تبدیل می شود؟

در سه حالت ذیل دانشجو می تواند دروسی که پیشنیاز یکدیگرند با تایید استاد راهنما به صورت همنیاز اخذ نماید:

  • دانشجو حداقل دو بار موفق به گذراندن پیشنیاز درس نشده باشد.
  • تعداد واحدهای قابل اخذ توسط دانشجو کمتر از 12 واحد باشد (با احتساب تمام دروس قابل اخذ اعم از عمومی، پایه و تخصصی)
  • دانشجو ترم آخر باشد و با گذراندن دروس مورد نظر برای همنیازی فارغ التحصیلی شود.

* توصیه می شود درخواست همنیازی از طریق ارسال درخواست آموزشی درون دانشکده ای در پرتال به تایید استاد راهنما رسانده شده تا در سوابق دانشجو درج گردد و در هنگام فارغ التحصیلی مشکلی پیش نیاید.

* موارد خاص خارج از سه مورد بالا می بایست در کمیته برنامه ریزی درسی مطرح شود. در این حالت نیز تایید استاد راهنما برای طرح موضوع در کمیته برنامه ریزی درسی الزامی است.

من درسی را گذرانده ام اما در کارنامه ام نمره صفر رد شده است. چرا؟

درج نمره صفر در کارنامه دانشجو در سه حالت اتفاق می افتد:

  • دانشجو در امتحان درس غیبت داشته است.
  • استاد درس هنوز نمره را اعلام نکرده است.
  • درخواست حذف به کمیسیون موارد خاص ارجاع داده شده و کمیسیون موافقت نموده اما هنوز مراحل اداری حذف درس طی نشده است.

معرفی به استاد و پیش ترم به چه معناست؟

دروس معرفی به استاد و پیش ترم به ترتیب با دو کد 98 و 99 در پرتال مشخص می گردد. دانشجویانی که فارغ التحصیل قطعی محسوب می شوند یعنی با احتساب پروژه و کارآموزی با حداکثر 24 واحد فارغ التحصیل می‏شوند، می توانند حداکثر دو درس را تا سقف 6 واحد در شرایط زیر به صورت معرفی به استاد اخذ نمایند:

  • درس در ترم مورد نظر ارائه نشده باشد.
  • درس ارائه شده اما تداخل ساعت دارد.
  • تعداد واحدهای باقی مانده دانشجو کمتر از 12 است.

* معرفی به استاد و پیش ترم تقریبا مثل هم هستند با این تفاوت که در اخذ درس به صورت پیش ترم دانشجو تنها یک درس را می تواند به صورت پیش ترم بردارد. همچنین این امکان وجود دارد که در ابتدای ترم امتحان بدهد و نمره بلافاصله برای او ثبت شود.

* دانشجویانی که در مرحله اول آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شده اند با ارائه کارنامه اولیه و درخواست از طريق كميسيون موارد خاص دانشگاه می توانند در تابستان 8 واحد به صورت معرفی به استاد اخذ نموده و فارغ التحصیل شوند. در صورت عدم قبولی، واحدهای گذرانده شده مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

برخی از دروس ترم در میان ارائه می شوند. اگر درسی را در ترم جاری همنیاز نکنم یک سال/نیمسال به سنوات تحصیلم اضافه می شود. شراط همنیازی را نیز ندارم!

در نیمسال پایانی تحصیل اگر تعداد واحدهای باقی مانده دانشجو کمتر از 12 باشد دانشجو می تواند حداکثر دو درس را به صورت معرفی به استاد بردارد یا یک درس را به صورت پیش ترم اخذ نماید و در صورت موافقت استاد صرفا در امتحان دروس یاد شده شرکت کند. معرفی به استاد و پیش ترم تقریبا مثل هم هستند با این تفاوت که در اخذ درس به صورت پیش ترم دانشجو می تواند در ابتدای ترم امتحان بدهد و نمره بلافاصله برای او ثبت شود. همچنین رعایت شرط پیشنیازی در نیمسال پایانی الزامی نیست.

در تابستان چند واحد و چه واحدهایی می توانم اخذ نمایم؟

مطابق شيوه نامه دانشگاه، سقف تعداد واحد هاي انتخابي در تابستان 6 واحد می باشد. معمولا دروس تخصصی در تابستان ارائه نمی شوند و ارائه دروس عمومی و پایه نیز به تصمیم اداره کل آموزش دانشگاه بستگی دارد.

آیا می توانم در تابستان برخی دروس را مهمان شوم؟

برای اخذ مهمانی موافقت هر دو دانشگاه مبدا (فردوسی مشهد) و مقصد لازم است. اخذ موافقت دانشگاه مبدا منوط به موافقت گروه مهندسی شیمی بوده و مهمانی تنها در دانشگاههای سطح الف امکان پذیر است. در غیر این صورت دروس گذرانده شده تایید نخواهد شد. دانشگاههای سطح الف عبارتند از: دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران.

در چه صورت می توانم در دانشگاه های دیگر مهمان شوم و دروس خود را آنجا بگذارنم؟

 درخواست مهمانی (برای کل نیمسال تحصیلی) پس از اخذ موافقت گروه (از طریق استاد راهنما) باید در سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) ثبت شود. همچنین گروه مهندسی شیمی تنها با مهمانی در دانشگاههای سطح الف موافقت می نماید.

من مرتکب تخلف آموزشی شده ‏ام اما استاد راهنما/گروه به من تذکر نداده ‏اند. آیا این موضوع بعدا برای فارغ التحصیلی مشکلی ایجاد خواهد کرد؟

از نظر قوانین آموزشی استاد راهنما یا گروه موظف به کنترل واحدهای اخذ شده توسط دانشجو نیستند. قوانین آموزشی نیز مشخص و در دسترس دانشجویان است. همچنین با توجه به چارت درسی، نوع دروس به لحاظ پیشنیازی و همنیازی مشخص است. بنابراین مسئولیت تخلف آموزشی مستقیما متوجه خود دانشجوست و در صورت احراز، دانشجو باید دروس مورد تخلف را مجددا اخذ نماید. این امر ممکن است در هنگام فارغ التحصیلی به لحاظ سنوات مجاز تحصیل یا خدمت نظام وظیفه مشکلاتی را برای دانشجو ایجاد نماید.

در صورت احراز تخلف آموزشی چه اتفاقی می افتد؟

درس/دروس مورد تخلف باید مجددا اخذ شود.

واحد درسی پروژه چه زمانی باید اخذ شود؟

برای اخذ پروژه پس از اتمام حدود 90 واحد درسی و ترجیحا در پایان سال سوم می توانید اقدام نمایید. فرایند انتخاب استاد راهنمای پروژه در سایت گروه مهندسی شیمی بخش ذیل توضیح داده شده است:

https://che.um.ac.ir/index.php/fa/2014-07-22-08-23-27/2022-02-15-07-58-08

 به لحاظ آموزشی پس از اخذ واحد پروژه در هر نیمسال تحصیلی یک نیمسال دیگر مهلت ثبت نمره وجود خواهد داشت. در واقع در مجموع یک سال برای ثبت نمره پروژه زمان وجود دارد. مثلا اگر مهر 1401 واحد درسی پروژه برداشته شده باشد، تا مهر 1402 برای ثبت نمره فرصت وجود دارد.

در موارد خاص که پروژه بیشتر طول بکشد و استاد موافق باشد، امکان تمدید مهلت تا یک نیمسال وجود دارد. ولی تقاضا بایستی در پرتال پویا ثبت شود و سپس تقاضا تصویب شود.

اگر دانشجو برای ثبت نمره مهلت داشته باشد، ولی واحد دیگری به جز پروژه برایش باقی نمانده باشد، بدون تقاضای تمدید می‌تواند از مهلتش استفاده کرده و پروژه را تکمیل کند. اما از امکانات دانشگاه شامل خوابگاه و غذا نمی‌تواند استفاده کند.

* دانشجو باید طبق فرایند توضیح داده شده در سایت گروه با استاد راهنما در تعامل بوده و انجام پروژه را به ماههای پایانی موکول ننماید.

سنوات تحصیلی به چه معناست؟

مدت زمان مجاز تحصیل در هر مقطع تحصیلی را سنوات تحصیلی می گویند. برای مقطع کارشناسی این زمان 4 سال تحصیلی (معادل 8 نیمسال) است. در صورت طول کشیدن مدت زمان تحصیل به بیش از این مقدار لازم است از طریق پرتال درخواست تمدید سنوات تحصیلی داده شود. این مورد تا دو نیمسال تحصیلی (نیمسال نهم و دهم) قابل انجام است. برای تمدید سنوات نیمسال تحصیلی یازدهم، تصمیم‏گیری در مورد درخواست تمدید سنوات دانشجو بر عهده کمیسیون موارد خاص دانشگاه می باشد.

هفته زوج و فرد در طول نیمسال تحصیلی به چه معناست؟

اولین هفته شروع نیمسال تحصیلی هفته فرد و هفته بعدی هفته زوج می باشد و به همین ترتیب تا پایان ترم ادامه می یابد. فرد یا زوج بودن هفته را در پرتال پویا می‌توان مشاهده کرد.

از کجا بدانم زمان انتخاب واحد، حذف و اضافه یا حذف تکدرس چه موقع است؟

مرجع اعلام زمانبندی امور آموزشی (تقویم آموزشی)، معاونت آموزشی دانشگاه می باشد که در آن مواردی مانند بازه زمانی انتخاب واحد، شروع ترم، شروع امتحانات، حذف و اضافه و ... را به صورت سالانه اعلام می نماید. برای دسترسی به این برنامه می توانید به سایت دانشگاه فردوسی مشهد، بخش معاونت آموزشی مراجعه نمایید.

حذف تکدرس به چه معناست؟

حذف تکدرس به صورت یک امکان برای شرایط خاص در نظر گرفته شده و توصیه می شود دانشجویان گرامی حتی الامکان از این کار اجتناب نمایند چون ممکن است باعث مشکلات بعدی و تاخیر در فارغ التحصیلی شود. معمولا از هفته سوم تا هفته پانزدهم نیمسال تحصیلی امکان حذف یک درس از دروس انتخاب شده توسط دانشجو وجود دارد. برای درخواست حذف تکدرس دانشجو نباید در درس مورد نظر بیش از حد مجاز غیبت داشته باشد و استاد درس این موضوع را تایید و با حذف درس دانشجو موافق باشد. پس از آن با ارسال درخواست حذف تکدرس از طریق پرتال، بخش درخواست های آموزشی درون دانشکده ای و ضمیمه کردن تاییدیه استاد درس درخواست خود را برای استاد راهنما ارسال نماید. همچنین در خصوص درخواستهای حذف تکدرس، اگر دو درس به صورت همنیاز اخذ شده اند و دانشجو درخواست حذف درس پیشنیاز را دارد درخواست ایشان قابل تایید نیست. یعنی مثلا اگر دانشجویی ریاضی 1 و 2 را همزمان اخذ کرده در بازه حذف تکدرس نمی تواند ریاضی 1 را حذف کند. ضمنا حذف تکدرس همان طور که از اسم آن پیداست تنها برای حذف یک درس مجاز است و درخواستهای حذف بیش از یک درس در کمیسیون موارد خاص بررسی می گردد.

تعداد غیبت های مجاز در هر درس چند تاست؟ اگر بیش از این مقدار غیبت داشته باشم چه اتفاقی می‏ افتد؟

تعداد غیبتهای مجاز در هر درس به صورت سه شانزدهم کل ساعات درس محاسبه می شود. یعنی برای یک درس سه واحدی در کل 16 هفته نیمسال حداکثر 9 ساعت (6 جلسه غیبت مجاز است). تعداد غیبت بیش از این مقدار منجر به محرومیت از امتحان پایانی خواهد شد. ضمنا تعداد غیبت مجاز به معنی استفاده از این گزینه برای غیبت حداکثری در دروس نیست. چون از دست دادن هر یک از جلسات درس ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در فراگیری محتوا و یا نمره نهایی شود.

چگونه می توانم با اساتید گروه ارتباط برقرار کنم؟

برای ارتباط با اساتید گروه می توانید به آدرس گروه مهندسی شیمی https://che.um.ac.ir مراجعه نموده و مشخصات ایمیل ایشان را مشاهده نمایید. در موارد اضطراری می‌توان از کارشناس محترم گروه سرکار خانم هاشمیان برای تماس با اساتید کمک گرفت.

حداقل واحدهای گذرانده شده برای انتخاب واحد درس کارآموزی چند واحد است؟

 با احتساب واحدهای نیمسال جاری باید حداقل 90 واحد باشد.

* دانشجویانی که در سال آخر تحصیل هستند و هنوز واحد کارآموزی را اخذ ننموده اند تنها در صورتی می توانند واحد کارآموزی را (به همراه سایر دروس) در نیمسال اول یا دوم اخذ نمایند که تعداد کل واحدهای ایشان در ترم مورد نظر (با احتساب کارآموزی) 12 واحد باشد. در غیر این صورت لازم است کارآموزی را در ترم تابستان اخذ نمایند.

چه روند اداری برای اخذ کارآموزی باید طی شود؟

  • نامه نگاری با شرکت موردنظر از طریق بخش کاراموزی پرتال پویا 2- انتخاب واحد کارآموزی براساس زمان تعیین شده توسط آموزش دانشکده 3- انتخاب استاد کارآموزی براساس دستور العمل اعلامی از طرف گروه

*توصیه می شود دانشجو قبل از شروع کار‌آموزی به استاد مربوطه مراجعه کرده و نکات مد نظر استاد در طی دوره کارآموزی را سؤال کند.

چنانچه پس از طی مراحل اداری، موفق به گذراندن کارآموزی به دلایلی نشدم، چه اقدامی باید انجام دهم؟

 باید مراتب را به آموزش و کارشناس ارتباط با صنعت دانشکده برسانید تا شما را راهنمایی نمایند.

رعایت چه نکاتی طی زمان کارآموزی الزامی است؟

 حضور مستمر و منظم براساس قوانین شرکت مربوطه، تکمیل کردن گزارش های هفتگی در پرتال پویا، نگارش گزارش نهایی کارآموزی و ارسال آن برای استاد مربوطه

چگونه می توانم از جزئیات و اخبار مربوط به کارآموزی مطلع شوم؟

با مراجعه به بخش کارآموزی وبگاه گروه به آدرس:

 https://che.um.ac.ir/index.php/fa/2014-07-22-08-23-27/2016-09-15-11-24-45